AZBEST ZNIKA Z DACHÓW


W tym roku na Dolnym Śląsku usunięto ponad 4 tys. ton azbestu, m.in. z dachów budynków gospodarczych i domów jednorodzinnych.

To efekty akcji dofinansowanej kwotą ponad 1,8 mln złotych przez NFOŚiGW oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.

Popularne niegdyś pokrycia dachowe z płyt azbestowo-cementowych, a dokładnie zawarte w nich włókna mogą wywoływać groźne choroby: pylicę, a nawet nowotwory. Właściciele budynków, do budowy których użyto azbest nie powinni samodzielnie usuwać tego materiału. - Konieczna jest interwencja wyspecjalizowanych firm i przewiezienie zdemontowanego materiału na składowiska- podkreśla Aleksander Marek Skorupa, prezes zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu. To oczywiście powoduje koszty, na poniesienie których nie każdy może sobie pozwolić. Z pomocą mieszkańcom przyszły Fundusze ekologiczne. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (z siedzibą w Warszawie), przeznaczył na działania w naszym regionie ponad 1 mln 58 tys. złotych. Wsparcie z WFOŚiGW we Wrocławiu wyniosło ponad 750 tys. złotych. Dofinansowanie zostało udzielone samorządom, które potem rozdysponowały środki m.in. dla osób fizycznych, a także przedsiębiorców. Do tegorocznego konkursu przystąpiły 62 gminy. Liderami w zbiórce niebezpiecznego materiału okazały się: gmina Oleśnica (313 ton), Związek Gmin Powiatu Dzierżoniowskiego ZGPD-7 (237 ton), gmina Chocianów (216 ton) i gmina Wrocław (181 ton). - Samorządy mogły uzyskać do 85 procent dotacji. Te środki zostały przeznaczone na: demontaż, zbieranie, transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest – mówi Aleksander Marek Skorupa. Warunkiem przystąpienia do konkursu było wcześniejsze przeprowadzenie przez JST inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest. Gminy musiały także przedstawić aktualny program usuwania tego materiału, zatwierdzony przez Radę Gminy.

W latach 2011-2014 usunięto w naszym regionie ponad 6,3 tys. ton azbestu. Dofinansowanie z Funduszy wyniosło łącznie ponad 3,6 mln zł (WFOŚiGW we Wrocławiu wypłacił ok. 1,6 mln zł a NFOŚiGW 2 mln zł). Azbest usuwano na terenie 60 gmin. W naszym regionie - zgodnie z danymi z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla województwa dolnośląskiego 2012 – było około 24,2 tys. ton wyrobów azbestowych. – Do końca 2032 r. w całym kraju wszystkie wyroby zawierające azbest muszą zostać usunięte i unieszkodliwione - mówi Aleksander Marek Skorupa.

3 wyświetlenia

© 2020 Eko Praktyczni. Wszelkie prawa zastrzeżone.